Share |

Directorul medical al Spitalului Județean ne învață ce să mâncăm în Postul Paștelui

Postul Paștelui, care începe astăzi, 2 martie, este cel mai lung si cel mai aspru din posturile de durată întîlnite in Biserica Ortodoxa. Prin tradiţia sa, Postul Paștelui implică o curăţare a sufletului, dar şi a trupului. Pentru perioada postului, cum intreg organismul trece printr-o perioada delicata - in care este privat de carne, oua, lapte si brânză – este bine să se țină cont de un set de reguli alimentare care pot fi de ajutor celor care isi doresc sa tina postul corect si sanatos. Dna. Dr. Marinescu Dana Gabriela, medic primar Diabet Zaharat, Nutriţie şi Boli Metabolice din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Buzău, a fost de acord să răspundă câtorva întrebări cu privire la alimentaţia din timpul postului.

Care sunt alimentele recomandate in timpul postului?
Dr. Dana Marinescu: „Prin postul ortodox se elimina consumul de carne, oua, lapte si derivatele sale si se creste aportul de carbohidrati,cereale, fructe si legume, leguminoase,nuci, seminte, aceasta fiind de fapt o dieta vegetariana. Daca este echilibrat, nu limiteaza aportul de proteine si aminoacizi esentiali. O alimentatie bine echilibrata presupune sa nu uitam de vitaminele,mineralele, aminocizii esentili si constituentii absolut necesari pentru o buna functionare a proceselor metabolice.
Postul poate reprezenta o restrictie alimentara bine venita pentru organism, asta daca alegem si mancarea benefica. Este important sa stim ce preparate consumam si pe care le evitam, pentru a nu ne pune sanatatea in pericol.”

Ce trebuie să mâncăm în post pentru a oferi organismului nutrientii necesari?
Dr. Dana Marinescu: ”Avand in vedere ca in post se limitaza aportul de carne, oua, lapte, peste,cele mai frecvente deficite apar in randul constituentilor acestora ,anume aminoacizii esentiali, vitaminele din grupul B, vitamina D, pe care o luam din peste si din oua. Aminoacizii esentiali, lyzina ,methionina, triptofan, treonina, sunt cateva exemple de aminoacizi esentiali care pot lipsi din alimentatia de post. Consumand soia, tofu, linte, nuci, seminte, quinoa si cereale putem suplini aceste deficite. Incluzand in alimentatie nuci,seminte de in,de chia sau de canepa, putem recupera din acizii omega 3 si 6 pe care ii peirdem prin eliminarea unor alimente, in perioada de post.
In ceea ce priveste vitaminele si mineralele, studiile au aratat ca aportul de vitamine din grupul B,mai ales B2 –riboflavina si B 12 – ciancobalamina, scade.
De asemenea, atentia trebuie indreptata spre deficitul de vitamina D, iod,calciu, zinc, fier.
Vitaminele B pot fi suplinite prin suplimente, muraturi si drojdie. Surse vegetale excelente de fier sunt legumele verzi, nucile, semintele de chia. Fasolea si nucile contin zinc, iar calciu gasim in conopida, broccoli, varza, spanac, tofu. Cartofii, afinele sarea iodata, ne furnizeaza iodul de care avem mare nevoie, iar pentru vitamina D ar trebui folosite suplimente si o expunere la soare cel putin 15 minute pe zi.”

Există contraindicaţii în post pentru anumite persoane?
Dr. Dana Marinescu: „Postul nu este pentru toata lumea. E de la sine inteles ca gravidele si mamele care alapteaza au interdictie la post, din cauza ca alimentatia lor nu trebuie sa fie lipsita de nutrienti. De asemenea, copiii si adolescentii au voie doar la câteva zile de post, pentru ca au nevoie de hrana corespunzatoare, fiind inca in crestere. Pacientii care sufera de TBC, diabet si boli metabolice, anemii, boli psihice si nici persoanele in varsta nu ar trebui sa tina post mai mult de 5 zile.”

 

La ce ar trebui să fim atenţi când cumpărăm aceste ,,produse de post”?
Dr. Dana Marinescu: „Daca te referi la produsele de post comercializate ,eu recomand evitarea acestora, iar asta pentru ca nu le cunoastem calitatea nutritionala. Sunt de evitat covrigeii de post, foietajul de post, cremvustii si pateul vegetal bogate caloric in aditivi si coloranti alimentari.
Atentie si la produsele din soia care au o mare cantitate de proteine vegetale, dar si o mare cantitate de grasimi vegetale si nu este indicata tuturor. Totodata, este un fitoestrogen contraindicat in cantitati mari femeilor cu patologii de san si ginecologice.
Nu folositi ulei in exces. Margarina ar trebui sa fie o alta forma de ulei vegetal, dar nu este chiar asa .Uleiurile vegetale sunt lichide, iar ca sa ajunga in forma solida, asa cum este margarina, sufera un proces chimic de hidrogenare si un amestec cu grasmi de origine animala.”

Care sunt alimentele de post sanatoase?
Dr. Dana Marinescu: „In timpul postului trebuie sa facem tot posibilul pentru a avea o dieta echilibrata. Sfatul meu este sa mizam pe varietate, incluzand fructe, legume si leguminoase, cereale, nuci si seminte. Pentru a oferi orgamismului nutrientii necesari in timpul postului, asigurati-va ca includeti in dieta dumneavoastra urmatoarele alimente:
-legume - 2 ½ cani pe zi
-fructe - 2 cani pe zi
-cereale - 180gr pe zi
-alimente bogate in proteine - 85 gr pe zi
-uleiuri vegetale - 27 gr pe zi
Prin urmare, bine echilibrata, alimentatia de post poate asigura toti nutrientii de care avem nevoie”.

Având în vedere că Postul Paştelui are o durată de 40 de zile şi sunt persoane care ţin post toată această perioadă, care sunt recomandările dvs. cu privire la trecerea bruscă de la post la masa de Paşte?

Dr. Dana Marinescu: ”Pentru că Postul Pastelui dureaza foarte mult, este posibil sa exageram cu mancarea la masa de Paste. Pentru a evita diverse probleme digestive, ar trebui sa tinem cont de o serie de sfaturi si trucuri, astfel incat sa n bucuram de sarbatori frumoase si linistite in familie.
-sa impartim alimentele consistente, care suntdestul de calorice, de la masa de Paste in mai multe mese;
-sa nu amestecam prea multe preparate la aceeasi masa;
-ouale fierte moi sunt mai usor digerabile;
-sa evitam oua cu maioneza, salata de boeuf, alcoolul;
-sa nu mancam dulcele imediat – cozonac, pasca, ciocolata – sa asteptam cateva ore dupa masa;
-friptura de miel este destul de indigesta – sa nu o amestecam cu cartofi prajiti, orez sau paste; in schimb, putem folosi ca garnitura o salata de cruditati, muraturi in saramura sau stufat;
-sa profitam de verdeturile de primavara
-sa ajutam digestia dupa masa, cu un ceai digestiv – sugestii de ceai: de anason, de ghimbir, ceaiulverde;
-pentru cei cu o bila lenesa sau alte probleme digestive, este recomandat ca, inainte de masa de Paste, sa ia un preparat care stimuleaza secretia si excretia de bila – ceai, comprimat, tinctura – de anghinare, cicoare, sunatoare sau papadie”.

No votes yet