Învăţământul simultan, o realitate și un avantaj al învățământului din mediul rural
În mediul rural există și clase de învățământ primar cu predare simultană și nu sunt greu de intuit motivele care duc la crearea acestor clase: natalitatea scăzută din ultimii ani, migrația populației tinere de la sat la oraș, sau peste hotare – sunt fenomene care au determinat reducerea drastică a populației rurale și modificarea structurii demografice.
Chiar dacă sunt mulți cei care sunt reticenți față de eficiența acestei forme de organizare a claselor, trebuie să recunoaștem că activitatea simultană prezintă și o serie de avantaje, atunci când cel de la catedră este un profesionist.
Astfel, numărul mic de elevi dintr-o clasă oferă condiții mai bune pentru evaluarea nivelului de cunoștințe al fiecăruia, urmărirea progresului școlar, formarea și consolidarea deprinderilor de muncă independentă, ceea ce dă posibilitatea preîntâmpinării eșecului școlar.
Gabriela Ene este învățător titular la o școală din mediul rural, unde întreg procesul de învățământ se realizează în regim simultan.
Într-un scurt interviu oferit Gazetei Buzoiene, Gabriela Ene a vorbit despre viața la simultan și avantajele pe care elevii le au.
Cum reusiți să lucrați simultan cu toate clasele?
,,Îmi proiectez dinainte fiecare lecție pe care urmează să o susțin si am grijă să parcurg fiecare etapă a lecției, îmbinând eficient activitatea directă cu cea indirectă. De asemenea, îmi dozez foarte bine timpul, astfel încât fiecare minut să fie folosit în favoarea elevului.”
Cum reușesc elevii să învețe?
,,Elevii își dezvoltă și formează deprinderi de muncă independentă, reușind să realizeze cu succes sarcinile primite de la învățător, fără a perturba activitatea celorlalte clase și invers.”
Au elevii rezultate bune?
,,Da, exact ca cei de la oraș. În fiecare clasă există elevi foarte buni, buni si slabi, cum nici ,,Pădure fără uscăciuni nu există”. Sunt elevi de 10, dar și elevi repetenți. Medici, asitenți, ingineri, polițiști, profesori au fost elevii școlii noastre și au învățat simultan.’’
Există vreo diferență între rezultatele obținute la clasele omogene și cele obținute la clasele care învață simultan?
,,Nu, nu există nicio diferență. Nu există diferențe nici între școala de la oraș și școala de la sat sau între profesorii de la oraș și cei de la sat. Deși predau simultan, urmez același plan cadru conform acelorași programe de învățământ valabile si pentru celelalte unități școlare, folosesc aceleași metode și procedee didactice și mă ghidez după aceleași principii pedagogice.”
Care sunt avantajele pe care le au elevii învățând simultan?
,,Elevii devin mai responsabili, mai perseverenți și mai disciplinați, iar toate acestea se datorează faptului că și-au format foarte bine deprinderile de lucru individual. Fiind conștienți de necesitatea colaborării si cooperării, elevii devin mai uniți și își dezvoltă spiritul de manifestare al ajutorului și respectului reciproc. Elevii au atenție distributivă. Există situații în care unele cunoștinte pe care le-au uitat anterior să fie predate la o altă clasă si atunci au ocazia de a le relua. Numărul elevilor din fiecare clasă este mic, iar acest aspect îmi permite să-i cunosc îndeaproape, să-i evaluez permanent și să le monitorizez progresul școlar. De exemplu, ei pot ieși zilnic la tablă de câte 2-3 ori fiecare, pe când intr-o clasă de 25 de elevi, rândul le vine foarte rar.”
Din cauza natalității scăzute, tot mai multe clase învață simultan. Acest tip de învățământ este cel mai des întâlnit în mediul rural.