CP – Pe 16 septembrie locuitorii din municipiul Buzău vor putea călători cu mijloacele de transport în comun în schimbul deșeurilor, concomitent cu locuitorii din alte 64 de orașe din țară
Săptămâna Europeană a Mobilității va fi sărbătorită la nivel național printr-o campanie
inedită desfășurată în 65 de orașe din țară – România Schimbă PET-ul cu biletul.
Vineri, 16 septembrie 2022, locuitorii din municipiul Buzău și din alte 64 de orașe din
toate județele țării vor putea călători cu mijloacele de transport în comun în schimbul a 5
deșeuri. Inițiativa aparține Asociației Act for Tomorrow și Kaufland România, fiind realizată
la nivel național în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, în cadrul
programului național Vinerea Verde.
Primăria Municipiului Buzău s-a alăturat ca partener local al acțiunii, fiind implicată în
toate etapele de realizare ale campaniei și oferind susținere în organizare. De asemenea,
societatea locală de transport Trans Bus susține campania prin oferirea de reduceri la
achiziționarea biletelor pentru această acțiune.
În municipiul Buzău, campania se desfășoară în parcările magazinelor Kaufland din localitate
situate în: Bd. Unirii nr. 1, Str. Frăsinet nr. 15.
Cei dornici să participe trebuie să aibă la ei 5 deșeuri (PET-uri, doze de aluminiu, sticlă) și să le
introducă în aparatele automate de colectare Tomra, puse la dispoziție de Kaufland România. În
urma acestui proces, pentru cei ce au colectat deșeurile separat, automatele vor elibera un
cupon în baza căruia vor primi biletul de autobuz pentru două călătorii de la voluntarii prezenți la
fiecare punct de colectare. Campania se desfășoară pe 16 septembrie, în intervalul 09:00-
17:00, în 134 de magazine Kaufland România.
Pornind de la succesul campaniei din cele 9 orașe în care a fost realizată în ultimii 2 ani,
inițiatorii au decis să facă un pas înainte către un viitor sustenabil și au hotărât extinderea
acesteia la nivel național în 65 de orașe din toate județele țării.
Campania are ca obiective încurajarea folosirii transportului public și promovarea colectării
separate a deșeurilor care vor fi transformate în noi resurse. Totodată, campania are și un
obiectiv social, acela de a accesibiliza transportul public. Practic, cetățenii vor veni cu 5 PET-
uri/doze/sticle la oricare dintre magazinele Kaufland și vor primi în schimb un bilet pentru
mijloacele de transport în comun.
Extinderea campaniei este posibilă datorită faptului că de pe 1 septembrie 2021 toate
magazinele Kaufland din țară dispun de infrastructuri de colectare separată de tip self-service
pentru trei tipuri de ambalaje: PET-uri (cu volum de până la 3 litri), sticlă și doze de aluminiu
(cu volum de până la 1 litru), compania devenind astfel primul retailer din România care
oferă o rețea de automate de colectare separată la nivel național. În plus, în cadrul
campaniei „Să reciclezi e mai ușor decât crezi”, toți consumatorii care vor adopta un
comportament ecologic primesc cupoane de 10% reducere, la fiecare 5 ambalaje colectate,
pentru o anumită categorie de produse ce se actualizează lunar cu sprijinul furnizorilor.
Pentru perioada 14-20 septembrie vor exista reduceri pentru toată categoria de sucuri
necarbonatate.
Toate PET-urile colectate în cadrul campaniei vor fi transmise către fabricile
de reciclare, unde vor fi transformate în noi materiale.
Primăriile din orașele participante în campanie au fost invitate să se alăture ca parteneri și să
susțină implementarea acesteia în orașele lor.
Campanii similare au fost desfășurate și în alte mari orașe din lume și au avut rezultate extrem
de bune: Roma (Italia), Istanbul (Turcia), Beijing (China), Surabaya (Indonezia). De exemplu, în
Istanbul, în primul an al campaniei au fost colectate 4.1 milioane de PET-uri, echivalentul a
75.000 kg de plastic.
Mai mult decât atât, în ultimul an numeroase state din Europa au început să ia măsuri în
vederea accesibilizării transportului public, acestea având atât obiective sociale, cât și de
mediu. De exemplu, proiectul pilot al biletelor de 9 euro pentru transport public implementat de
Germania pentru 3 luni, a fost un succes, 52 milioane de persoane achiziționând biletul. Potrivit
unui sondaj VDV, 15% din utilizatorii abonamentului au declarat că fără preţul special nu ar fi
călătorit aşa cum au făcut-o. De asemenea, la nivelul impactului asupra mediului, programul a
generat o reducere de 1,8 milioane de tone a emisiilor de CO2, iar poluarea aerului a scăzut cu
7%. Urmând exemplul Germaniei, din 1 septembrie Spania a lansat un program de gratuitate
pentru trenurile locale și regionale.
„Extinderea campaniei la nivel național reprezintă unul dintre obiectivele pe care le-am avut încă
de la lansarea campaniei „Schimbă PET-ul cu biletul”. Ne bucurăm că alături de Kaufland
România și Ministerul Mediului vom reuși să replicăm această campanie într-o mișcare
națională. Credem cu tărie că România trebuie să țină pasul cu noile direcții europene, potrivit
cărora încurajarea folosirii transportului public reprezintă una dintre cele mai importante soluții
pentru problema poluării aerului cauzată de transportul auto din marile orașe. De asemenea,
vom susține primăriile care doresc să transforme campania într-o inițiativă permanentă pentru
orașele lor. ” a declarat Andrei Coșuleanu, Președintele Asociației Act for Tomorrow.
„Ne bucurăm că putem pune la dispoziția acestei campanii strategice dezvoltată alături de
partenerii noștri de la Asociația Act for Tomorrow, infrastructura de colectare a deșeurilor
disponibilă în toate magazinele Kaufland din țară. De asemenea, suntem fericiți că am reușit să
creștem campania „Schimbă PET-ul cu biletul” de la o inițiativă locală la una națională și să
oferim astfel locuitorilor din 65 de orașe din țară, pe lângă infrastructura de colectare și bilete
de autobuz gratuite și, în acest fel, să încurajăm utilizarea mijloacelor de transport în comun.
Astfel reușim să transformăm în realitate viziunea noastră “Mai puțin plastic – Circuite închise”,
asumată prin strategia Reset Plastic a Grupului Schwarz. ” a declarat Katharina Scheidereiter,
CSR Manager Kaufland România.
Campania „Schimbă PET-ul cu biletul” s-a bucurat în ultimii 2 ani de un real succes în rândul
locuitorilor din Constanța, Craiova, Iași, Timișoara, Buzău, Galați, Sibiu, Oradea și Baia
Mare, peste 6.700 de persoane participând în program. Aceștia s-au mobilizat exemplar și au
colectat peste 3.300 kg deșeuri, oferind un răspuns pozitiv și contribuind la dezvoltarea unor
orașe mai curate, prin implicare și responsabilitate. În 2021, Campania „Schimbă PET-ul cu
biletul” a câștigat locul I la categoria mediu, în cadrul Romanian PR Awards, cea mai importantă
competiție de PR din România.
Totodată, campania face parte și din Programul Național Vinerea Verde, inițiat de Ministerul
Mediului, o inițiativă menită să reducă poluarea cauzată de transportul cu mașinile personale în
marile orașe, prin care toți cetățenii sunt încurajați să utilizeze transportul
alternativ pentru deplasarea la și de la serviciu.