EDUCAȚIE

Școala ” GEORGE EMIL PALADE” pe drumul către educația incluzivă reală

Trei profesori ai Școlii Gimnaziale ” George Emil Palade” din Buzău, care predau discipline diferite ( fizică, istorie, engleză) au participat, cu ocazia mobilității de  grup realizată la Atena, în perioada 22 -27 aprilie 2024, la  cursul de formare We Are All Special – Strategii de succes pentru predare destinate elevilor cu nevoi speciale din fiecare clasă”.  Cursul de perfecționare al profesorilor buzoieni s-a desfășurat ca urmare a finanțării prin acreditarea școlară Erasmus+, implementată de Școala Gimnazială „George Emil Palade” din anul 2021.

 Prima zi a fost dedicată prezentării participanților la curs și a școlilor din care provin, profesori din Spania, Portugalia, Franța, Belgia, Croația și Bulgaria.

Activitățile derulate în ziua a doua au avut în vedere asigurarea unui climat școlar bazat pe tehnici inovative precum jocurile de rol, muzica și mișcarea. Am practicat împreună demonstrativ jocuri precum ”The puppet and the puppeteer”, ”Throw the ball”, ”Bee game”, ”Human orchestra”  și ”Shogun game”, pentru a asigura un climat de acceptare, relaxare și incluziune pentru toți elevii.

În a treia zi de curs au fost prezentate și explicate caracteristicile/ comportamentele după care pot fi diagnosticati/ recunoscuti copiii cu autism si ADHD, tipologia acestor persoane, metodele de lucru adaptate nevoilor elevilor cu aceste afectiuni, mijloace didactice de sprijin pentru personalul care lucrează cu astfel de copiii, precum și identificarea propriilor emotii, dar si ale celorlalti colegi (Social Behaviour Map).

Cursul a abordat, în ziua a patra, diversitatea și diferența între incluziune și integrare socială, în general, și școlară, în particular. De asemenea, s-au purtat discuții despre diferența dintre egalitate de șanse și echitate în mediul școlar. Dezbaterea a cuprins și distincția dintre ”impairing” (dizabilitate fizică, greu de remediat) și ”disability” (restricție sau lipsa abilității de a desfășura o activitate) din cauza factorilor externi persoanei în cauză (prejudecăți, legi, lipsa de adaptare a infrastructurii de transport etc.). În acest sens, cursanților li s-a solicitat să evalueze gradul de implicare a țării din care provin în procesul de tranziție de la excluziune la incluziune școlară/socială.          

Activitatea a avut ca punct central descrierea unor metode și instrumente de lucru, atât clasice cât și moderne (digitale) care să implice pe toți elevii, atât în activitățile desfășurate în clasă cât și acasă (flipped class). Astfel, în ziua a cincea a cursului, s-au descris prin exemple concrete cum poate fi adaptat curriculumul la nevoile elevilor cu nevoi speciale prin simplificarea cerințelor, utilizarea imaginilor, diagramelor, hărților conceptuale și a unor aplicații precum ”Book creator” și ”Coogle”. S-a subliniat faptul că un factor important îl reprezintă acceptarea și sprijinul pe care îl acordă colegii de clasă copiilor cu nevoi speciale. S-a recomandat ca practică generală, abordarea cu profesionalism a relației profesor-elev și profesor-profesor.

O incluziune reală a elevilor cu nevoi speciale presupune, în mod obligatoriu, un efort colectiv al unei echipe de profesioniști din care fac parte profesorul clasei, un profesor asistent, profesorul de sprijin, psihologul și familia elevului. Domnul formator a evidențiat că un exemplu de bune practici este Portugalia, al cărei sistem educațional de stat și particular este structurat și în avantajul copiilor cu nevoi speciale. La final, cursanții au primit cerificate de participare.

 Grecia, o țară cu un climat bland și plăcut în luna aprilie, a oferit tuturor participanților la curs și oportunitatea de a realiza vizite la obiective turistice reprezentative pentru Atena.

„A fost o experiență interesantă, mai ales prin schimbul de experiență cu profesorii din alte țări europene, cu un program dens, care a evidențiat că în România se fac pași, dar foarte timizi, pentru incluziunea reală a elevilor cu nevoi speciale. Am înțeles din dezbaterile cu colegii din alte țări, că incluziunea acestor elevi nu se rezumă la nivelul legilor și a documentelor școlare, că vorbim despre un proces foarte complex, în care cadrul didactic nu poate fi lăsat singur, pentru a asigura tot ceea ce este necesar pentru activitățile didactice cu elevii speciali. Avem convingerea că, prin implicarea tuturor specialiștilor de care este nevoie, dar și prin dotări corespunzătoate în școlile din țara noastră, se poate îmbunătăți foarte mult performanța școlară a tuturor elevilor, ceea ce va avea un impact pozitiv asupra calității vieții”, au afirmat profesorii participanți la cursul de formare de la Atena.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button